FAQ laptops
1. Hoe komt mijn kind aan een laptop?
Antwoord
De laptops worden aangeschaft via The Rent Company. Dit bedrijf zorgt ook voor een servicecontract. Als de laptop kapot gaat, heeft de school een leenexemplaar voor uw kind. Dit voorkomt dat er tijdens de lessen niet verder gewerkt kan worden. Heeft u vragen over het bestelproces of een technische vraag? Bezoek dan de ‘meest gestelde vragen pagina van The Rent Company‘.
2. Mag er een eigen laptop worden aangeschaft?
Antwoord
De aanschaf van een eigen laptop is niet wenselijk, maar wel mogelijk. We adviseren voor een eigen laptop de volgende systeemeisen:
- Windows 10 of 11 in het Nederlands
- Schermgrootte 11-14 inch
- Minimaal 8GB RAM
- Minimaal 256GB SSD harde schijf
- HDMI-aansluiting
- Touchpad
- Ingebouwde webcam en microfoon
- Batterij die minstens vijf uur kan werken zonder aansluiting op een stroombron
Realiseert u zich dat we geen reparatieservice of een leenlaptop aan kunnen bieden als de eigen laptop het niet doet en dat uw kind zelf beheerder van de laptop is.
3. Hoe verloopt de aanschaf/huur via The Rent Company?
Antwoord
In juni ontvangt u meer informatie over de aanschaf/huur van de laptop. Hierin staan ook de gegevens die u nodig heeft om de laptop te bestellen.
Bij het huren betaalt u van te voren borg. Dit is evenveel als vier maanden huur. U krijgt de borg na
afloop terug. Na afloop kunt u de laptop ook houden als u wilt. U krijgt de borg dan niet terug.
4. Wat zijn de kosten van de laptop?
Antwoord
De aanschafprijs van de laptop bedraagt € 568,80 en daar komen nog de kosten van het service-abonnement van € 4,10 per maand bij. Afhankelijk van de gekozen service-abonnementsduur kom je op een bedrag tussen de € 667,20 en € 813,00. In plaats van betaling in één keer kan de laptop worden gehuurd voor € 13,55 tot € 27,80 per maand dit is inclusief service-abonnement. Ook bij huur blijft de laptop na afloop van het abonnement in bezit. De genoemde prijzen zijn een indicatie. De betaling verloopt via The Rent Company.
Bekijk de video met uitleg over The Rent Company en het Easy4u abonnement.
5. Wat houden de servicekosten in?
Antwoord
De servicekosten bedragen € 4,10 per maand en zijn al in het aanschafbedrag verrekend. Voor dit bedrag wordt een langere garantie verleend op de apparatuur. Als er een laptop kapot gaat, is er op school een vervangende laptop beschikbaar zodat uw kind gewoon het onderwijs kan blijven volgen. Via school wordt de laptop opgestuurd naar The Rent Company voor reparatie. Er is dekking tegen diefstal en schade, doorlopende transport- en verblijfsdekking. Er wordt bij de laptop een solide beschermhoes geleverd. Let op! Bij schade is er een eigen risico van €50.
6. Kunnen we de laptop ook thuis gebruiken en er zelf iets op installeren?
Antwoord
De laptop is van uw kind en mag thuis ook worden gebruikt. Eigen programma’s installeren mag ook. Maak zelf duidelijke afspraken met uw kind over hoe, waar en wanneer de laptop thuis gebruikt mag worden.
7. Wat moet ik doen als we de laptop niet kunnen betalen?
Antwoord
Als u vanwege uw persoonlijke situatie de laptop niet kunt aanschaffen en ook de huuroptie niet kunt betalen, kunt u via de gemeente contact opnemen met Stichting Leergeld.
8. Verdwijnt door de komst van de laptop het boekenpakket?
Antwoord
Nee, we werken met boeken en een laptop. CSG De Lage Waard betaalt alle boeken voor de leerlingen, dus als ouder heeft u geen kosten aan de lesboeken van uw kind.
9. Kan ik mijn laptop blijven gebruiken als ik van school af ga?
Antwoord
Heb je een laptop gekocht bij The Rent Company dan blijft deze van jou. Het is ook mogelijk om een gehuurde laptop te houden nadat het contract is afgelopen. Je krijgt in dat geval de borg niet terug. De borg is 4x het maandbedrag.
Nadat je van school af bent zal ook het account dat op je laptop staat verlopen. Als je bepaalde gegevens wilt bewaren moet je deze van je laptop en je OneDrive afhalen. Daarna kun je de laptop instellen voor persoonlijk gebruik. Volg daarvoor deze instructie: Schoollaptop instellen voor persoonlijk gebruik.