Aanbod
Begeleiding en ondersteuning
Op CSG De Lage Waard ontdek je wat je kunt. En dat is vaak meer dan je denkt. Daardoor haal je niet alleen een mooi diploma, maar groei je als leerling én als persoon. Dat noemen wij: geslaagd groeien!
Heb je wat extra’s nodig? Dan kun je rekenen op goede ondersteuning. CSG De Lage Waard biedt jou een stevige basis en heel veel mogelijkheden om met jouw talent aan de slag te gaan.
Soms heb je gewoon wat extra hulp of aandacht nodig. Bijvoorbeeld omdat je dyslexie hebt.
Omdat je hoogbegaafd bent. Of om een andere reden. Je mentor is altijd je eerste aanspreekpunt.
Als die merkt dat je meer hulp nodig hebt, dan verwijst deze je door naar onze zorgcoördinator.
Samen met haar en het ondersteuningsteam wordt gekeken naar wat jij nodig hebt.
We bieden je dus ondersteuning op maat en zoeken samen met jou en je ouders naar de oplossing die het beste bij jou past.
Naast de basisondersteuning bestaan er ook mogelijkheden voor een bovenschoolsondersteuningsaanbod
vanuit een arrangement. Onze begeleider passend onderwijs
denkt mee welke mogelijkheden er zijn en wat voor jou het meest passend is.
Voorbeelden zijn: 1 uur per week individuele begeleiding in ons ondersteuningslokaal,
inzet van een thuisdocent of een arrangement bij GOAL.
Lees via onderstaande knoppen nog meer over het aanbod op beide locaties:
Locatie vmbo/mavo
Ondersteuning/aanpassingen voor leerlingen met dyslexie
- 25% extra tijd bij toetsen en examens.
- Licentie voor het programma TextAid, tekst-naar-spraaksoftware,
zodat schoolboeken en lange teksten voorgelezen worden. - 6 coachbijeenkomsten in kleine groepjes met de dyslexiecoach.
- Indien nodig individuele vervolgafspraken met de dyslexiecoach.
Ondersteuning/aanpassingen voor leerlingen met dyscalculie
- 25% extra tijd bij toetsen met rekenonderdelen (wiskunde, economie etc.).
- Gebruik van rekenmachine is toegestaan (behalve wanneer hoofdrekenen
de vaardigheid is die getoetst wordt, dan wordt de moeilijkheidsgraad
van de getallen aangepast). - Gebruik standaard rekenkaart is toegestaan.
- Extra hulp van de wiskunde- of rekendocent bij het maken van de rekentaak.
Ondersteuning bij ziekte of zorgen op sociaal emotioneel vlak
- Aangepast rooster: we bedenken samen met jou wat wel lukt, zodat het toch
vol te houden is om naar school te gaan. - Onderwijs in de opstartklas: Voor leerlingen voor wie het volgen van lessen in
een drukke klas even niet haalbaar is door spanning, angstproblematiek of andere
oorzaken is het mogelijk om in een kleine setting onder begeleiding toch bij te blijven
met de lesstof. Vanuit deze veilige setting bouwen we het onderwijs in de klas in
kleine stapjes weer op. - Schoolmaatschappelijk werk: als er dingen zijn die niet direct te maken hebben
met school of leren, maar dit wel in de weg staan. Indien nodig kan de schoolmaatschappelijk
werker doorverwijzen naar andere hulpverlening. - Vertrouwenspersoon: als je vragen hebt waar je liever niet met je mentor of
met je ouders over praat. - Een groot overleg waarbij externe partners, zoals jeugdprofessional, jeugdarts,
consulent leerplicht, schoolmaatschappelijk werker etc. aanschuiven bij een gesprek
op school. Op die manier werken we goed samen met instanties buiten de school
en versterken we elkaar.
Trainingen in een kleine groep
- Training Rots en Water (hoe sta je sterk, hoe kom je voor jezelf op, hoe houden
we de sfeer in de groep goed?). - SOVA training (hoe maak je gemakkelijk een praatje, hoe sluit je vriendschap,
hoe onderhoud je deze vriendschappen, hoe kom je voor jezelf op en allerlei
andere zaken die lastig kunnen zijn in de omgang met anderen). - Faalkrachttraining (hoe ga je om met angst voor toetsen, angst bij het houden van
een presentatie, hoe krijg je meer vertrouwen in eigen kunnen?). - Agressie regulatie training (hoe kan ik anders reageren als ik boos ben, mijn reacties
onder controle houden en reageren zonder agressie te gebruiken?).
Jeugdgezondheidszorg
De jeugd- gezondheidszorg (JGZ) is op verschillende manieren betrokken bij jou als leerling in
het voortgezet onderwijs. Onze vaste jeugdverpleegkundige neemt in het eerste leerjaar het onderzoek ‘Jij en je gezondheid’ af, een digitale vragenlijst over groei, gezondheid en welbevinden. Daarnaast worden alle leerlingen door de jeugdverpleegkundige gemeten en gewogen en is er een gesprek met de leerling als de gegevens uit het onderzoek hier aanleiding toe geven. Als er zorgen zijn over gezondheid of welbevinden neemt de jeugdverpleegkundige ook contact op met de ouders.
Binnen het voorkómen van schoolverzuim werkt de JGZ samen met de school en Dienst Gezondheid en Jeugd (voorheen Bureau Leerplicht). Vanuit preventief oogpunt kunnen leerlingen die zich meerdere keren kort of een langere periode ziek melden, een afspraak bij de jeugdarts krijgen. Dit gaat altijd in overleg met ouders.
Meldcode
CSG De Lage Waard werkt met de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Beide zorgcoördinatoren zijn als aandachtsfunctionarissen aangesteld en dragen zorg voor het op de goede manier uitvoeren van deze meldcode. De Meldcode is een landelijk vastgesteld stappenplan en beschrijft wat school doet bij dergelijke signalen. Indien nodig gaan we over tot een melding bij Veilig Thuis. Ouders worden hiervan op de hoogte gesteld.
Passend onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs in werking getreden. Deze wet verplicht scholen om voor ieder kind een passende onderwijsplek te realiseren. Scholen werken daarbij samen in een regio. Onze school valt onder het Samenwerkingsverband Drechtsteden. Als leerlingen of docenten behoefte hebben aan extra ondersteuning bij een bepaald (leer-)probleem kan er via het samenwerkingsverband een beroep worden gedaan op een begeleider passend onderwijs (BPO-er).
De zorgcoördinator en de begeleider passend onderwijs zoeken samen een passend aanbod voor de leerling, bij voorkeur binnen de school. De BPO-er observeert in de klas en stelt handelingsadviezen op voor het docententeam. Indien nodig wordt een individueel arrangement aangevraagd om extra ondersteuning te bieden voor de leerling buiten de klas. Als blijkt dat de school ondanks deze maatregelen niet aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling kan voldoen, kijken we samen met de leerling en ouders naar een passend aanbod in de regio. De begeleider passend onderwijs voor de locatie vmbo/mavo is mevrouw J. van Tuijl.
In het ‘Schoolondersteuningsprofiel’ staat beschreven welke ondersteuning onze school kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Het document ‘Passend onderwijs – locatie vmbo-mavo 2022 2023’ geeft een beknopt beeld hiervan.
Steunpunt Samenwerkingsverband Drechtsteden
Heb je vragen over passend onderwijs, benader altijd eerst de mentor, zorgcoördinator of iemand anders die je vertrouwt binnen de school. Als jullie er samen niet uit komen, dan kun je voor deze en andere vragen terecht bij Het Steunpunt van het Samenwerkingsverband. Het Steunpunt geeft informatie en advies aan leerlingen en ouders in het Primair- en Voortgezet Onderwijs. Bij Het Steunpunt wordt er met een open houding naar je probleem of vraag geluisterd en met je meegedacht.
Er is iedere maandag tot en met donderdag spreekuur (met uitzondering van vakanties/vrije dagen) van 16 uur tot en met 18 uur. Het telefoonnummer is: 06-38231148. U kunt ook een mail sturen naar: steunpuntswv@swvdrechtsteden.nl.
Pesten
We vinden het belangrijk om een goede relatie met elke leerling te onderhouden en een goede sfeer te creëren in de klas en in het schoolgebouw. Daarvoor is vertrouwen in elkaar de basis. CSG De Lage Waard hanteert een anti-pestprotocol dat er op gericht is om te voorkomen dat het vertrouwen wordt geschaad. Als er toch een melding van pesten binnenkomt, volgen we altijd het stappenplan dat in het protocol wordt beschreven. Het protocol vind je hieronder.
Is er iets gebeurd waarover je liever niet praat met ouders of vrienden? Dan kun je terecht bij onze vertrouwenspersonen:
Mw. A. Wijnbeek- de Graaf
Dhr. T.S.D. Rietveld
Bereikbaar via:
bkw-vertrouwenspersoon@delagewaard.nl
Schoolmaatschappelijk werk
Leerlingen die extra hulp nodig hebben op sociaal emotioneel gebied of door problemen in de thuissituatie kunnen terecht bij de schoolmaatschappelijk werker die aan de school is verbonden. Ook ouders, die zich ernstig zorgen maken over hun kind, kunnen daar terecht. De begeleiding is kortdurend, de gesprekken vinden plaats op school. Als er meer begeleiding nodig is, volgt een verwijzing naar andere instanties zoals de jeugdteams. Onze schoolmaatschappelijk werkers is:
Mw. Belder jeannette.belder@sterkpapendrecht.nl
Veiligheidsbeleid
De school is voor een kind niet uitsluitend een plaats waar wordt geleerd. Het is ook een plek waar de leerling zich moet kunnen ontspannen en vrienden kan maken. Dit kan alleen in een beschermd en veilig leer- en leefklimaat. We spannen ons in om het voor leerlingen op school zo veilig mogelijk te maken. Daarbij gaat het om fysieke veiligheid en om sociaal welbevinden. Voor het handhaven van de fysieke veiligheid zijn collega’s opgeleid om in te grijpen bij (dreigende) calamiteiten en de directie te adviseren over preventieve maatregelen. Sociaal welbevinden bevorderen we door afspraken te maken over gedrag en die te handhaven, door de rol van de mentor, door extra aandacht waar dat nodig is, door lessen over mediawijsheid en omgaan met sociale media, door pestgedrag te signaleren en waar mogelijk te voorkomen.
Locatie havo/vwo
Dyslexie
Voor de begeleiding en ondersteuning van leerlingen met dyslexie heeft CSG De Lage Waard een protocol opgesteld. Als een leerling met dyslexie zich aanmeldt op school, vindt er een gesprek plaats met de dyslexiecoach, de leerling en diens ouder(s)/verzorger(s). Tijdens dit gesprek wordt besproken wat de leerling nodig heeft om zich, ondanks dyslexie, goed te ontwikkelen. De leerling krijgt een dyslexiekaart en er wordt, als het nodig is, een begeleidingsplan gemaakt. Hierbij wordt gekeken of compenserende maatregelen nodig zijn en naar de inspanningen die worden verwacht van de leerling zelf. Zo kan er extra tijd verleend worden bij toetsen en hebben leerlingen recht op het gebruik van hulpmiddelen, zoals voorleessoftware.
Daarnaast vindt er in de brugklas een klassikale screening plaats om de lees- en spellingresultaten in kaart te brengen. Op basis van de resultaten van de screening wordt, waar nodig, een aanvullende screening verricht om te kijken of een leerling kenmerken heeft van dyslexie en daarom in aanmerking komt voor een dyslexieonderzoek.
Heb je vragen, neem dan contact op met onze dyslexiecoach mw. E. Kunz-Wielhouwer (n.kunz-wielhouwer@delagewaard.nl).
Dyscalculie (ERWD)
Ten opzichte van dyslexie is dyscalculie nog een vrij onbekend fenomeen. De aandacht voor rekenen en rekenvaardigheden en de bijbehorende problemen is echter in de afgelopen jaren gegroeid. Ook voor de begeleiding en ondersteuning van leerlingen met dyscalculie heeft CSG De Lage Waard een protocol opgesteld. In dit protocol wordt de term ERWD gebruikt, overeenkomstig bestaande dyscalculieprotocollen. Deze term staat voor Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie. De inhoud van het ERWD Beleid geeft inzicht in hoe er op CSG De Lage Waard wordt omgegaan met dyscalculie en op welke wijze ondersteuning wordt geboden.
Als een leerling met dyscalculie zich aanmeldt op school, vindt er een gesprek plaats met de dyscalculiecoach, de leerling en ouder(s)/verzorger(s). Tijdens dit gesprek wordt een overzicht gemaakt van al eerder ontvangen ondersteuning en worden afspraken gemaakt t.a.v. ondersteuning. Er wordt een begeleidingsplan opgesteld. Hierbij wordt gekeken naar de compenserende maatregelen en naar de inspanningen die worden verwacht van de leerling zelf. Zo kan de leerling bijvoorbeeld een verlenging van de instructie krijgen en extra ondersteuningslessen binnen Eigen Koers.
Heb je vragen, neem dan contact op met onze dyscalculiecoach mw. E. Kunz-Wielhouwer (n.kunz-wielhouwer@delagewaard.nl).
Huiswerkbegeleiding
De huiswerkklas
Zit je in de onderbouw en heb je moeite met het starten van huiswerk thuis of heb je rustige plek nodig om geconcentreerd te kunnen werken aan jouw huiswerk? Dan kun je terecht in de huiswerkklas op maandag- dinsdag- woensdag- en donderdagmiddag na schooltijd. Neem hiervoor contact op met onze huiswerkcoördinator; de heer Barth, f.barth@delagewaard.nl
Peer support
Op de locatie havo/vwo werken we met peersupport. Dit is een vorm van leerlingbegeleiding waarbij een ouderejaars leerling een leerling die hulp nodig heeft één op één begeleidt op het gebied van studievaardigheden en/of vakspecifieke onderwerpen. Kortom, peersupport is begeleiding vóór en dóór leerlingen!
Als je geïnteresseerd bent in zelfstandige hulp van één van onze peercoaches, meld je dan aan via het aanmeldingsformulier. Doe dat via de volgende stappen:
Stap 1: Overleg met je ouders of je probleem niet eerst met je mentor besproken moet worden. Bij ernstige leer- en cijferproblemen, ga je eerst naar je mentor om een plan af te spreken. Peersupport kan daar dan eventueel bij ondersteunen.
Stap 2: Als de beslissing samen met je ouders is genomen, bedenk dan voor welke vakken je hulp nodig hebt, of voor welke vaardigheden.
Stap 3: Bekijk de profielen van onze beschikbare peercoaches, vul het aanmeldingsformulier in en geef daarbij aan door welke coach je graag begeleid wilt worden. Hier proberen we zo veel mogelijk rekening mee te houden
Stap 4: Wacht op een bevestiging van je aanvraag via e-mail. De peercoach neemt zo snel mogelijk contact op om een afspraak met je te maken.
Stap 5: Koop bij de administratie een peersupport-strippenkaart, die je meeneemt naar elke sessie met je peercoach. Deze kaart kost dit schooljaar €10,- (normaal gesproken €25,-) en geeft recht op vijf sessies.
Stap 6: Als je laatste afspraak afgelopen is, geef dan aan je peercoach aan of je nog behoefte hebt aan meer begeleiding. Zij geven dit door aan de commissie peersupport en we beslissen samen of je door kunt gaan. Begin dan weer bij stap 5.
Jeugdgezondheidszorg
Op verschillende manieren is de jeugd- gezondheidszorg (JGZ) betrokken bij de leerling in
het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen in de tweede (en de vierde klas) wordt een preventief gezondheidsonderzoek aangeboden. Dit onderzoek bestaat uit het invullen van een digitale vragenlijst.
Aan de hand van de uitkomst van de vragenlijst en eventuele gegevens van school wordt de leerling zo nodig uitgenodigd voor een gesprek met de jeugdverpleegkundige. Indien het onderzoek daar aanleiding toe geeft, neemt de jeugdverpleegkundige contact op met de ouders en (indien toestemming van ouders) met de zorgcoördinator.
Binnen het voorkómen van schoolverzuim werkt de JGZ samen met de school en met de Dienst Gezondheid & Jeugd, de consulent Leerplicht en Vroegtijdig Schoolverlaten. Vanuit preventief oogpunt kunnen leerlingen die zich meerdere keren kort of een langere periode ziek melden, een afspraak bij de jeugdarts krijgen. Dit gaat altijd in overleg met ouders.
Passend onderwijs
Passend Onderwijs betekent voor CSG De Lage Waard ‘goed onderwijs’ zowel in pedagogisch als in didactisch opzicht. Ieder leerling verdient een plek die recht doet aan zijn/haar mogelijkheden en talenten, maar die ook rekening houdt met eventuele ondersteuningsbehoeften. Kwaliteit van het onderwijs staat hierin centraal. Dit vraagt bij uitstek iets van de bekwaamheid van onze docenten, die de leerlingen in de dagelijkse praktijk begeleiden en in hun specifieke onderwijsbehoeften voorzien. Wij weten ons geïnspireerd door ons geloof en leven in de overtuiging dat iedere leerling uniek is! Wij hechten waarde aan een goede samenwerking tussen ouder(s), leerling en school; dit is essentieel voor een kansrijke ontwikkeling van de leerling. Doel is om zo veel mogelijk leerlingen binnen ons onderwijs een ’thuis’ te bieden. Ondanks deze doelstelling blijft er echter een enkele leerling die, vanwege de intensieve begeleiding die hij/zij nodig heeft, beter tot zijn/haar recht komt in het Speciaal Onderwijs.
Voor de extra ondersteuning van leerlingen op school kunnen we een beroep doen op het Samenwerkingsverband VO Noordelijke Drechtsteden. De begeleider passend onderwijs functioneert als contactpersoon tussen school en het Samenwerkingsverband en kent de ondersteuningsroute van de school. De zorgcoördinator en de begeleider passend onderwijs zoeken samen een passend aanbod voor de leerling, bij voorkeur binnen de school. Indien nodig wordt een individueel arrangement aangevraagd om extra ondersteuning te bieden voor de leerling buiten de klas. Als blijkt dat de school ondanks deze maatregelen niet aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling kan voldoen, wordt gezocht naar een passend aanbod in de regio.
Op de locatie havo/vwo is mevr. A. (Astrid) Risseeuw betrokken als begeleider passend onderwijs (BPO’er).
Steunpunt Samenwerkingsverband Drechtsteden
Heb je vragen over passend onderwijs, benader altijd eerst de mentor, leerjaarcoördinator en/of zorgcoördinator.
Als jullie er samen niet uit komen, dan kun je voor deze en andere vragen terecht bij het Steunpunt van het Samenwerkingsverband. Het Steunpunt geeft informatie en advies aan leerlingen en ouders in het Primair- en Voortgezet Onderwijs. Bij Het Steunpunt wordt er met een open houding naar je probleem of vraag geluisterd en met je meegedacht.
Spreekuur maandag t/m donderdag van 16.00 – 18.00 uur (met uitzondering van vakanties)
App 06-38231148 of bel 078-6391700 of mail naar steunpuntswv@swvdrechtsteden.nl
Vertrouwenspersonen
Een vertrouwenspersoon is iemand bij wie je met vertrouwelijke en persoonlijke problemen met betrekking tot schoolse zaken terecht kunt. Je kunt hier een beroep op doen als je geconfronteerd wordt met ongewenst gedrag op school.
Vertrouwenspersonen locatie havo/vwo
Dhr. H. Bezemer
Mw. H. van Dijk
Bereikbaar via:
h.van.dijk@delagewaard.nl
h.bezemer@delagewaard.nl
Pesten
We vinden het van groot belang om een goede relatie met elke leerling te onderhouden en een goede sfeer te creëren in de klas en in het schoolgebouw. Vertrouwen in elkaar is de basis. CSG De Lage Waard hanteert een anti-pestprotocol dat er op gericht is om te voorkomen dat het vertrouwen wordt geschaad. Als er toch een melding van pesten binnen komt volgen we altijd het stappenplan dat in het protocol wordt beschreven. Het proHeb je extra hulp nodig op sociaal-emotioneel gebied of ervaar je zorgen in jouw thuissituatie? Dan kun je terecht bij de schoolmaatschappelijk werker die aan onze school is verbonden. Ook ouders, die zich ernstig zorgen maken over hun kind, kunnen bij haar terecht. De begeleiding is laagdrempelig en kortdurend. Wanneer er meer ondersteuning nodig blijkt, volgt een verwijzing naar een andere instantie zoals het Jeugdteam. Onze schoolmaatschappelijk werker is mevr. J. (Jeannette) Belder.tocol vind je hier.
Schoolmaatschappelijk werk
Heb je extra hulp nodig op sociaal-emotioneel gebied of ervaar je zorgen in jouw thuissituatie? Dan kun je terecht bij de schoolmaatschappelijk werker die aan onze school is verbonden. Ook ouders, die zich ernstig zorgen maken over hun kind, kunnen bij haar terecht. De begeleiding is laagdrempelig en kortdurend. Wanneer er meer ondersteuning nodig blijkt, volgt een verwijzing naar een andere instantie zoals het Jeugdteam. Onze schoolmaatschappelijk werker is mevr. J. (Jeannette) Belder.
Veiligheidsbeleid
De school is voor een kind niet uitsluitend een plaats waar wordt geleerd. Het is ook een plek waar de leerling zich moet kunnen ontspannen en vrienden kan maken. Dit kan alleen in een beschermd en veilig leer- en leefklimaat. We spannen ons in om het voor leerlingen op school zo veilig mogelijk te maken. Daarbij gaat het om fysieke veiligheid en om sociaal welbevinden. Voor het handhaven van de fysieke veiligheid zijn collega’s opgeleid om in te grijpen bij (dreigende) calamiteiten en de directie te adviseren over preventieve maatregelen. Sociaal welbevinden bevorderen we door afspraken te maken over gedrag en die te handhaven, door de rol van de mentor, door extra aandacht waar dat nodig is, door lessen over mediawijsheid en omgaan met sociale media, door pestgedrag te signaleren en waar mogelijk te voorkomen.
Contactpersonenen
Begeleiding en ondersteuning
Locatie vmbo/mavo
Locatie havo/vwo
Heb je vragen?
Bel of mail gerust!