Leerlingen brengen 18e-eeuws conflict tot leven in De Bokkenrijders
Afgelopen week hebben onze leerlingen de strijd tussen arm en rijk uit de 18e eeuw opnieuw beleefd in het meeslepende toneelstuk ‘De Bokkenrijders’. Dit historische drama, onder leiding van bevlogen docenten, verkende de complexe dynamiek van onrechtvaardigheid en verzet tegen onderdrukking, een thema dat nog steeds brandend actueel is.
“‘De Bokkenrijders’ vertelt het verhaal van een arm vissersgezin uit Westkapelle, dat worstelt om te overleven in een wereld gedomineerd door een genadeloze elite”, legt docent Yolanda van Andel uit, één van de regisseurs van het stuk. “Het laat zien hoe sommige mensen anderen verkeerd kunnen voorstellen om er zelf beter van te worden. De misleiding en strijd tegen onrecht die destijds speelden, vinden we vandaag de dag nog steeds terug, denk maar aan social media.”
De Bokkenrijders werd gespeeld door ruim vijftig leerlingen. Zij oefenden vanaf de herfstvakantie elke vrijdagmiddag tijdens de projecturen van Eigen Koers hun tekst, liedjes en danspassen onder regie van de enthousiaste docenten Ottelien Sebus, Simone Leeuwesteijn, Michiel van Nieuwkoop, Yolanda van Andel en oud-leerling Duncan Cnossen.
De leerlingen speelden het toneelstuk drie avonden voor leerlingen, ouders en medewerkers en een ochtend voor 300 basisschoolleerlingen van groep 7 uit de regio. De basisschoolleerlingen waren laaiend enthousiast over het stuk en lachten veel om de humoristische scenes. “Het was een fantastische voorstelling waar het publiek zichtbaar van genoot”, vertelt Jona Bevelander, docent beeldende vorming en verantwoordelijk voor het decor. “We zijn trots op wat onze leerlingen hebben neergezet en hoe ze geschiedenis tot leven hebben gebracht op het podium.”